۴ طریقی که تکنولوژی در حال تشدید افسردگی ما است

نیونارنجی : یکی از نکات منفی تکنولوژی مربوط به همبستگی آن با آمار افزایشی افسردگی است، به خصوص افرادی که مدت زمان زیادی را با رایانه ها می گذرانند. البته این موضوع غافلگیر کننده نیست، به خصوص زمانی که متوجه می شویم رایانه می تواند عادات خواب ما را به هم زده و آثار مخربی در جنبه روحی بر روی ما بگذارد.

ما قصد داریم بین افسردگی نوع کلینیکی و فصلی تمایز ایجاد کنیم. نوع اول افسردگی کاملا پایدار است و دیگری بر اثر تغییرات مختلف نظیر فصل ها به صورت دوره ای خود را نشان می دهد. این مقاله بیشتر می خواهد پیرامون تکنولوژی و افسردگی کلینیکی بحث کند.

با مشروح مقاله همراه ما باشید.
ما نمی خواهیم در این مقاله بگوییم تکنولوژی موجب افسردگی می شود، بلکه مدارک زیادی وجود دارد که نشان می دهند تکنولوژی تنها در بدتر شدن افسردگی تاثیر می گذارد. ما فقط می خواهیم از تاثیرات بد تکنولوژی برای سلامتی روح و روان شما بگوییم.

نکته: ما متخصصین درمانی نیستیم. اگر در زمینه داشتن افسردگی و یا مشکلات روحی دچار ضعف هستید حتما به مشاوران درمانی مراجعه کنید.

۱- اینترنت
هیچ شکی در این موضوع نیست که اینترنت یکی از تاثیرگذارترین عواملی به حساب می آید که طی صد سال گذشته در زندگی ما نقش ایفا کرده است – شاید حتی در طول تاریخچه بشری. انسان تاکنون هیچ وقت نتوانسته بود تا این حد به اخبار، اطلاعات و سرگرمی های مختلف جهان دسترسی داشته باشد. اما همین سرعت دسترسی به اطلاعات موجب گرانباری اطلاعات در فضای مجازی شده است و مغز انسان ها توانایی کنترل این حجم از اطلاعات را به یک باره ندارد.
۲
هنگامی که خود را با مشکلاتی نظیر گرانباری اطلاعات مواجه می بینیم، مغز ما سعی می کند خود را با این شرایط انطباق دهد؛ بدین صورت که خود را به این گونه تغییرات مداوم وفق می دهد. به همین دلیل است که وقتی کمی از اینترنت دوری می کنید، زندگی بسیار کند و یکنواخت به نظر می رسد. این پدیده معمولا با نام اعتیاد به تازگی و یا مغز پاپ کرنی شناخته می شود.
علاوه بر این گرانباری اطلاعات تنها به معنی میزان دیتایی که در دسترس داریم نیست، بلکه تنوع این دیتا نیز در پدیده یاد شده دخالت دارد. از آن جایی که مغز به تغییرات عادت می کند، ما همیشه به دنبال چیز های جدیدی می گردیم.

۲- تلفن های هوشمند
اعتیاد به تلفن های هوشمند درواقع زیر مجموعه ای از اعتیاد به اینترنت محسوب می شود، اما شدت این اعتیاد در عصر کنونی آنقدر زیاد شده است که می توان آن را در یک دسته اختصاصی قرار داد. ما عاشق تلفن های هوشمند خود هستیم و مطمئنا اگر از ما بخواهند حتی یک روز را بدون آن سر کنیم، آن روز بسیار کند و یکنواخت سپری می شود.
۳
به لطف این گجت های قابل حمل می توانیم اینترنت را به هر جایی ببریم. ما همیشه متصل هستیم و تنها با چند لمس ساده به صفحات وب و ارتباط با دوستان دسترسی داریم. در حالی که خیلی ها از این روند راضی هستند اما باید ببینیم علم روانشناسی در این باره چه می گوید.
در سال ۲۰۱۲، دانشگاه گاثنبرگ متوجه این موضوع شد که استفاده بیش از حد از تلفن های هوشمند تاثیر بسیار زیادی در سلامت روح و جسم انسان ها دارد. همچنین در سال ۲۰۱۵ تحقیقاتی که توسط دانشگاه بایلور صورت گرفت، از دلایل اعتیاد کاربران به تلفن های هوشمند برایمان گفت.
در مجموع اعتیاد به تلفن های هوشمند و هر آنچه زیر مجموعه آن است نظیر ایمیل و بازی ها می تواند کاربران را از عواملی که کاهنده افسردگی به شمار می روند، دور کند. پس پیشنهاد می کنیم با پاک کردن اپلیکیشن و مواردی که اعتیاد شما را به این گجت ها زیاد کرده اند، کمی از تلفن خود فاصله بگیرید.

۳- شبکه های اجتماعی
شبکه اجتماعی یک پدیده بسیار عالی و ایده آل است، حداقل زمانی که با احتیاط مورد استفاده قرار می گیرد. این شبکه ها به ما کمک می کنند همواره با دوستان و خانواده خود در تماس باشیم، مکالمات و بحث های جالب و سرگرم کننده را تجربه کنیم و در نهایت اخبار را در اسرع وقت بخوانیم. همه این ها خوب هستند…
۴
اما در این میان موضوعی وجود دارد که ممکن است آن را نادیده گرفته باشید: برای بسیاری از مردم، مراجعه با وب سایت هایی نظیر فیس بوک می تواند نتایج منفی در حال و احوال آن ها ایجاد کند. وقتی های لایت هایی از زندگی دیگران را مشاهده می کنید، احتمال دارد حس حسادت به سراغتان بیاید و حسادت بیش از حد منجر به افسردگی می شود.
کاربران مدت هاست که به این موضوع تا حدی پی برده اند، اما در سال ۲۰۱۵، تحقیقات دانشگاه میسوری مهر تایید بر این جنبه منفی شبکه های اجتماعی زد.
علاوه بر مورد بالا، اتصال بیش از حد به شبکه های اجتماعی نیز در نوع خود یک مشکل دیگر محسوب می شود، به خصوص هنگامی که کاربر بنا به دلایلی باید مدتی از شبکه اجتماعی دور شود، حس نگرانی و اضطراب به سراغش می آید. در مجموع شبکه های اجتماعی بسیار عالی هستند چرا که شانس و موقعیت های اجتماعی مختلفی را به وجود می آورند که قبلا خبری از آن ها نبود، اما علاوه بر این، ممکن است ایده های غیر واقعی را برای کاربر شکل دهد و حس حسادت را به جانش بیاندازد. در نهایت هنگامی که حس عقب افتادن از دیگران شکل گیرد، افسردگی فرد تقویت خواهد شد.

۴- گیمینگ
یکی دیگر از جنبه های تکنولوژی که موجب تقویت افسردگی می شود، بازی های رایانه ای هستند. مشخصا امکان پرداختن متعادل به بازی های رایانه ای و تلفن همراه وجود دارد، اما بسیاری از کاربران حداقل چند دوره از زندگی خود را با اعتیاد به این بازی ها سر کرده اند.
۵
طبق یک تحقیق به عمل آمده در سال ۲۰۱۲، اتصال محکمی بین بازی های آنلاین و افزایش افسردگی وجود دارد. همچون بیشتر زمینه های سرگرمی، بازی های ویدیویی نیز به عنوان یکی از زمینه های گسترده گریزگرایی – Escapism – به شمار می روند. برای برخی افراد، این به معنای فرار شخص از مسئولیت های خصوصی بوده و برای برخی دیگر، این مورد به معنای راهی جهت عدم توجه به جنبه های منفی در زندگی واقعی به شمار می رود.
امیدواریم در این مقاله با اطلاعات فوق توانسته باشیم برخی از شما عزیزان را از اعتیاد پنهان به تکنولوژی اگاه کنیم. پس وقت آن رسیده که در جهت مقابله با این پدیده گسترده دست به عمل بزنیم. نظرات و سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

makeuseof : منبع

نویسنده : پرهام مارزلو

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − 1 =

11 − 3 =