چگونه مغز را بدون کافئین سر حال کنیم؟

1
چگونه مغز را بدون کافئین سر حال کنیم؟Reviewed by Newnarenji on Apr 2Rating: 5.0چگونه مغز را بدون کافئین سر حال کنیم؟

در دنیای امروز معمولا اگر مغز افراد خسته شود و نتواند به کار ادامه دهد، معمولا کاربران به فکر خوردن یک لیوان قهوه و یا نوشیدنی انرژی زا نظیر ردبول و بیگ بر می افتند. اما وابستگی به کافئین جهت سر حال کردن مغز شامل نکات منفی می شود. اولا که تاثیر این ماده موقتی است و همچنین ممکن است در دراز مدت موجب خرج شدن هزینه های هنگفت شود – به عنوان مثال هر نوشیدنی انرژی زا در کشور ما حداقل ۵ هزار تومان قیمت دارد.
تحقیقات جان هاپکینز اخیرا حقایقی را پیرامون وابستگی مصرف کنندگان به قهوه و کافئین را مشخص کرده است. می توانید قایل PDF این مقاله را به صورت رایگان از این لینک دانلود و مطالعه کنید.
ترک قهوه و کافئین می تواند قدم مثبتی جهت افزایش بهره وری شما باشد. پس به جای وابستگی به کافئین، یکی از روش هایی که در این مقاله ذکر می شود را امتحان کنید. در ادامه با مشروح مقاله همراه ما باشید.
از جای خود بلند شوید
این اولین استراتژی ما در لیست مقاله است، آن هم به یک دلیل – سادگی، سرعت، رایگان بودن و نتیجه مثبت و قطعی. ممکن است فکر کنید نرمش و حرکات فیزیکی نتوانند به مغز خسته شما کمکی کنند، اما معمولا یک پیاده روی سریع و یا پنج دقیقه حرکات کششی تاثیر به سزایی در انرژی روح و روان شما خواهد داشت.
تحقیقات نشان می دهند ایستاندن تنها در عرض چند ثانیه موجب افزایش گردش خون در بدن (به خصوص در مغز) انسان می شود. نرمش و حرکات کششی نیز در افزایش یادگیری و حافظه تاثیر مثبتی می گذارند.

۲پیاده روی یک ربع تا بیست دقیقه ای می تواند استراتژی خوبی برایتان باشد اما همیشه شرایط برای این کار فراهم نیست. می توانید چند قدمی در خانه یا دفتر خود راه بروید و یا از پله ها بالا و پایین بروید.

یک معما حل کنید
گاهی اوقات پس از کار طولانی پشت یک میز بر روی کار خاص، مغز شما به حالت انرژی ضعیف تر خود می رود – Low power Mode – و باید به آن تفریحی را ارائه کنید و پازل و معما ها می توانند پیشنهاد خوبی برای شما باشند. این معماها نمی توانند همچون بازی های مختلف حواس شما را برای مدت طولانی پرت کنند، اما راه حل خوبی جهت برگرداندن مغز به سطح هوشیاری بالا به حساب می آیند.
حتی پازل های ساده جیگسو علی رغم سادگی خود در تحقیقات به خوبی توانسته اند بخش های مختلف مغز افراد را فعال کنند. پس نیازی به حل جدول و معما های پیچیده و آزاردهنده نخواهید داشت؛ در یک کلام به سراغ معماهایی بروید که از پسش بر می آیید.

۳

حالت بهتری را انتخاب کنید

تاکنون تحقیقات مختلفی پیرامون حالت ایستادن و نشستن صورت گرفته است و مشخص شده که اتخاذ یک حالت مناسب برای بدن می تواند تاثیرات خوبی داشته باشد. حالت مناسب بدن به سلامت شما کمک می کند، و همچنین موجب هوشیاری و گوش به زنگی افراد می شود.
همچنین تاثیر به سزایی در حال و هوای افراد دارد و در نتیجه آن ها را شادتر از همیشه می کند. سر راست و خوب نشستن علاوه بر رفع استرس، تغییراتی را در روز شما به وجود خواهد آورد.

حتی تغییر حالت بدن برای چند دقیقه می تواند گردش خون را در بدن و به ویژه در مغز فعال تر کرده و شما را سر حال بیاورد. بنابراین حتما به این راهکار نیز توجه ویژه ای داشته باشید. به عنوان مثال، به شخصه در حین تایپ مقالات برای نیونارنجی دقایقی را صرف دراز کشید، بستن چشمان، ایستادن و یا سایر حالات صرف می کنم تا علاوه بر کشش عضلات، به مغز خود استراحت دهم.

به مطالعه موضوعات جذاب بپردازید
با توجه به خصوصیات شخصیتی شما، این راهکار می تواند مفید و یا بی تاثیر باشد. گاهی اوقات فقط به یک چیز جالب و متفاوت نیاز دارید تا مغزتان سر حال بیاید. خوشبختانه موضوعات و مطالب جالب و متفاوتی در اینترنت قرار دارند و فقط باید بدانید که به کجا مراجعه کنید؛ جک ها، مطالب دانستنی ویکی پدیا و…

۴

اما توجه داشته باشید که اعتیاد بیش از حد به مطالب فان و جالب در اینترنت نیز آنچنان پیشنهاد نمی شود و ممکن است از کار خود بیوفتید. تایمری تنظیم کرده و وقت خود را در این زمینه ها مدیریت کنید.

به موزیک مناسب گوش دهید
این راهکاری مناسب به علاقه مندان دنیای موزیک – از جمله خودم – است. گاهی اوقات شنیدن موزیک ملایم و حتی شاد می تواند شما را به هوشیاری مناسب برگرداند. نوع موسیقی، میزان ولوم و مدت زمان گوش دادن به آن به سلایق شخصی فرد بر می گردد. به عنوان مثال به شخصه گاهی اوقات در حین کار به موسیقی های تلفیقی سنتی و پاپ گوش می کند و زمانی که غمگین هستم امید جهان گوش می کنم!

۵

همانطور که گفتیم، راه های متفاوتی جهت افزایش بهره وری و سر حال کردن مغز وجود دارد که هیچ کدام به کافئین و ترکیبات آن وابستگی ندارند. نمی گوییم اگر به نوشیدنی های انرژی یا قهوه علاقه دارید آن ها را برای همیشه ترک کنید، اما مدیریت میزان مصرف در این زمینه بسیار حائز اهمیت است و راهکار هایی که ما ارائه کردیم معمولا خطرات منفی کمی را شامل می شوند.

makeuseof : منبع

نویسنده : پرهام مارزلو

newnarenji

محمد علی محبی هستم . علاقه مند به اخبار دنیای فناوری ... موسس سایت های 0912sim.ir و price-simcart.ir و newnarenji.ir

More Posts

اشتراک گذاری

۱ دیدگاه

یک نظر دهید

6 − دو =

− 2 = 6